vrijdag 7 december 2012

Artsen tevreden over opleiding ouderengeneeskunde

Artsen-in-opleiding tot specialist ouderengeneeskunde zijn op veel punten tevreden over hun opleiding. Opleiders, stages en leerperioden krijgen van hen goede beoordelingen. De kwaliteit van het onderwijs tijdens de zogeheten terugkomdagen kan echter beter en er is te veel aandacht voor niet-medische zaken.

Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) dat is gesubsidieerd door SBOH, werkgever van artsen in opleiding. Het onderzoek is begeleid door de Samenwerkende Opleidingen tot specialist Ouderengeneeskunde Nederland (SOON).

Specialist ouderengeneeskunde
Artsen-in-opleiding tot specialist ouderengeneeskunde worden opgeleid om kwetsbare ouderen en chronisch zieken met complexe aandoeningen te behandelen. De artsen-in-opleiding geven hun leeromgeving een hoge beoordeling, evenals de ruimte voor zelfstandig werken en de mate waarin opleiders het zelfstandig leren stimuleren. Dit geldt ook voor de leerzaamheid van de stages en leerperioden. Uitgedrukt in een rapportcijfer wordt dit een 7,9.

Terugkomdagen
De kwaliteit van het onderwijs tijdens de zogeheten terugkomdagen krijgt een 6,7. Een derde van de artsen-in-opleiding vindt dat te veel aandacht gaat naar niet-medische zaken. Dit gaat volgens hen ten koste van de medisch inhoudelijke verdieping. Ook vindt een derde de volgorde van het onderwijs op de terugkomdagen niet altijd logisch.

Kwaliteitsmeting
De kwaliteit van de opleiding ouderengeneeskunde is halverwege 2012 gemeten door alle artsen-in-opleiding te benaderen met een vragenlijst. Bijna tachtig procent vulde de enquête in. De enquête biedt inzicht in de kwaliteit van de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde in Nederland in het algemeen, in de kwaliteit van de drie universitaire opleidingsinstituten (VUmc, UMC St Radboud en LUMC) en in de ‘best practices’ per deelgebied van de opleiding. Het is de bedoeling de enquête de komende jaren regelmatig te herhalen om de kwaliteit en veranderingen in de opleidingen te blijven volgen.

Bron: http://www.skipr.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten